• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ

Dzieci 3, 4 , 5 letnie – Grupa „Pomarańczowa”.

Prowadząca: Irena Frankiewicz

Podstawa programowa:

IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

Pkt. 17.

Rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym.

TEMAT ZAJĘĆ: „Co to są krążki – to pieniążki” 
 

CEL GŁÓWNY: 
• zapoznanie z pojęciami „pieniądz” , „moneta” , „banknot”,

  • doskonalenie umiejętności odczytywanie symboli i znaków – szczegółowe rozumienie pojęć awers i rewers,
  • poznanie wartości pieniądza,
    • poznanie waluty, która obowiązuje w Polsce, 
    • kształcenie percepcji wzrokowo - ruchowo - słuchowej.

CELE SZCZEGÓŁOWE: 

Dziecko:

  • zna walutę obowiązującą w Polsce,
  • zna nominały poszczególnych monet,
  • rozpoznaje monety 1gr, 2gr, 5gr, 10gr, 20gr, 50 gr, 1zł, 2zł,5zł oraz banknoty: 10,20,50,100zł,
  • porządkuje pieniądze od najmniejszej do największej wartości,
  • rozumie pojęcie awers, rewers,
  • używa zwrotów grzecznościowych podczas zabawy sklep,
  • czerpie radość z zabawy i zgodnie współpracuje w grupie,
  • podporządkowuje się regułom zabaw,
  • prawidłowo reaguje na określony sygnał.
  • wie, gdzie i w jaki sposób można zrobić zakupy (kiosk, sklep, stragran, internet),
  • wie, czym można zapłacić za zakupy (pieniądz, karta, płatności on-line),
  • zna sposoby gromadzenia pieniędzy (skarbonka, portfel, konto bankowe),
  • wie skąd się biorą – za pracę,
  • wie, do czego służy bankomat, kasa fiskalna, bank, paragon, sklep,
  • wie, na czym polega praca: bankiera, sprzedawcy,
  • potrafi odczytywać napisy globalnie (czyta całościowo wyrazy),
  • zna reguły transakcji wymiennej: kupno-sprzedaż,
  • aktywnie uczestniczy w zabawie z innymi dziećmi,
  • zna zalety oszczędzania,
  • potrafi przestrzegać ustalonych norm i reguł.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: banknoty i monety, wyrazy do globalnego czytania: PIENIĄDZE, MONETY, BANKNOTY, koła Hula – hop, naturalne owoce i warzywa, etykietki z cenami dla każdego produktu, imitacja monet i banknotów.

METODY PRACY: słowna , oglądowa , samodzielnych doświadczeń

FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna

PLAN ZAJĘĆ:

  • Powitanie wierszem:

Dziś Przedszkole wita nas, na zabawę nadszedł czas.

Co nas czeka

My już wiemy – dziś pieniążki poznajemy.

  • Prezentacja napisu „PIENIĄDZE”.
  • Pytanie skierowane do dzieci:
  • co to są pieniądze?

(środki płatnicze, materialne, które wymieniamy za towary, produkty lub usługę) 

  • do czego potrzebne są ludziom pieniądze?

(na zakupy, kino, wyjazdy, płatności)

  • skąd dorośli mają pieniądze?

(za wykonaną pracę)

  • gdzie gromadzimy pieniądze?

(konto bankowe, portfel, skarbonka)

  • co można kupić za pieniądze?
  • czego nie można kupić za pieniądze?

(zdrowia, przyjaźni, miłości, radości)

  • jaka waluta obowiązuje w Polsce?
  • Zabawa „Magiczna szkatułka”

Dzieci wyjmują po kolei ukryte skarby: monety, banknoty i odkładają do środka koła.

  • Segregujemy na monety i banknoty.
  • Prezentacja napisu „MONETY”, „BANKNOTY”.
  • Porządkujemy pieniądze od najmniejszej wartości do największej.
  • Zwracamy uwagę na monetę 1zł i mówimy o przedniej stronie czyli

Awers – orzeł oraz tylnej: Rewers – reszka.

  • Zabawa: Orzeł czy reszka?

Nauczyciel rzuca monetą, wybrane dziecko jeśli zgadnie: siada, jeśli nie: podskakuje 3 razy.

  • Układanie rytmu z monet: 1zł, 2zł, 5zł.
  • Prezentacja imitacji monet i banknotów.
  • Zabawa ruchowa:
  • Na środku sali rozkładamy 3 koła hula - hop z cyframi 1, 2, 5.

Dzieci otrzymują monety i na przerwę w muzyce stają przed odpowiednią liczbą w kole. Zabawę powtarzamy.

  • Dzieci poruszają się w rytm muzyki, na hasło „moneta” zwijają się w kłębek, a na hasło banknot kładą się płasko.
  • Zabawa „Robimy zakupy”:

Zorganizowanie w sali banku i straganu owocowo – warzywnego.

Każde dziecko pobiera z banku monetę 1, 2 i 5zł od bankiera.

Kupuje tylko jedną rzecz za monetę, którą ma w ręce. 

Sprzedający podaje towar.

Dzieci, które zakupiły towar odchodzą i odkładają go do swoich szufladek.

  • Praca przy stolikach:

Dzieci pięcioletnie: wycinają monety i wrzucają do skarbonki świnki nominały o łącznej wartości 10zł.

Dzieci czteroletnie: układają puzzle z banknotów lub wykonują skarbonki.

Dzieci trzyletnie: kolorują banknoty.

Nasze Grupy

grupa niebieska

Grupa
Niebieska

grupa pomarańczowa

Grupa
Pomarańczowa

grupa zielona

Grupa
Zielona

grupa zółta

Grupa
Żłóta

grupa różowa

Grupa
Różowa

Przekierowanie na stronÄ™ Facebook

Przekierowanie na stronÄ™ Instagram