SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ
Dzieci 3, 4 , 5 letnie – Grupa „Pomarańczowa”.
Prowadząca: Irena Frankiewicz
Podstawa programowa:
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Pkt. 17.
Rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym.
TEMAT ZAJĘĆ: „Co to są krążki – to pieniążki”
CEL GŁÓWNY:
• zapoznanie z pojęciami „pieniądz” , „moneta” , „banknot”,
- doskonalenie umiejętności odczytywanie symboli i znaków – szczegółowe rozumienie pojęć awers i rewers,
- poznanie wartości pieniądza,
• poznanie waluty, która obowiązuje w Polsce,
• kształcenie percepcji wzrokowo - ruchowo - słuchowej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- zna walutę obowiązującą w Polsce,
- zna nominały poszczególnych monet,
- rozpoznaje monety 1gr, 2gr, 5gr, 10gr, 20gr, 50 gr, 1zł, 2zł,5zł oraz banknoty: 10,20,50,100zł,
- porządkuje pieniądze od najmniejszej do największej wartości,
- rozumie pojęcie awers, rewers,
- używa zwrotów grzecznościowych podczas zabawy sklep,
- czerpie radość z zabawy i zgodnie współpracuje w grupie,
- podporządkowuje się regułom zabaw,
- prawidłowo reaguje na określony sygnał.
- wie, gdzie i w jaki sposób można zrobić zakupy (kiosk, sklep, stragran, internet),
- wie, czym można zapłacić za zakupy (pieniądz, karta, płatności on-line),
- zna sposoby gromadzenia pieniędzy (skarbonka, portfel, konto bankowe),
- wie skąd się biorą – za pracę,
- wie, do czego służy bankomat, kasa fiskalna, bank, paragon, sklep,
- wie, na czym polega praca: bankiera, sprzedawcy,
- potrafi odczytywać napisy globalnie (czyta całościowo wyrazy),
- zna reguły transakcji wymiennej: kupno-sprzedaż,
- aktywnie uczestniczy w zabawie z innymi dziećmi,
- zna zalety oszczędzania,
- potrafi przestrzegać ustalonych norm i reguł.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: banknoty i monety, wyrazy do globalnego czytania: PIENIĄDZE, MONETY, BANKNOTY, koła Hula – hop, naturalne owoce i warzywa, etykietki z cenami dla każdego produktu, imitacja monet i banknotów.
METODY PRACY: słowna , oglądowa , samodzielnych doświadczeń
FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna
PLAN ZAJĘĆ:
- Powitanie wierszem:
Dziś Przedszkole wita nas, na zabawę nadszedł czas.
Co nas czeka
My już wiemy – dziś pieniążki poznajemy.
- Prezentacja napisu „PIENIĄDZE”.
- Pytanie skierowane do dzieci:
- co to są pieniądze?
(środki płatnicze, materialne, które wymieniamy za towary, produkty lub usługę)
- do czego potrzebne są ludziom pieniądze?
(na zakupy, kino, wyjazdy, płatności)
- skąd dorośli mają pieniądze?
(za wykonaną pracę)
- gdzie gromadzimy pieniądze?
(konto bankowe, portfel, skarbonka)
- co można kupić za pieniądze?
- czego nie można kupić za pieniądze?
(zdrowia, przyjaźni, miłości, radości)
- jaka waluta obowiązuje w Polsce?
- Zabawa „Magiczna szkatułka”
Dzieci wyjmują po kolei ukryte skarby: monety, banknoty i odkładają do środka koła.
- Segregujemy na monety i banknoty.
- Prezentacja napisu „MONETY”, „BANKNOTY”.
- Porządkujemy pieniądze od najmniejszej wartości do największej.
- Zwracamy uwagę na monetę 1zł i mówimy o przedniej stronie czyli
Awers – orzeł oraz tylnej: Rewers – reszka.
- Zabawa: Orzeł czy reszka?
Nauczyciel rzuca monetą, wybrane dziecko jeśli zgadnie: siada, jeśli nie: podskakuje 3 razy.
- Układanie rytmu z monet: 1zł, 2zł, 5zł.
- Prezentacja imitacji monet i banknotów.
- Zabawa ruchowa:
- Na środku sali rozkładamy 3 koła hula - hop z cyframi 1, 2, 5.
Dzieci otrzymują monety i na przerwę w muzyce stają przed odpowiednią liczbą w kole. Zabawę powtarzamy.
- Dzieci poruszają się w rytm muzyki, na hasło „moneta” zwijają się w kłębek, a na hasło banknot kładą się płasko.
- Zabawa „Robimy zakupy”:
Zorganizowanie w sali banku i straganu owocowo – warzywnego.
Każde dziecko pobiera z banku monetę 1, 2 i 5zł od bankiera.
Kupuje tylko jedną rzecz za monetę, którą ma w ręce.
Sprzedający podaje towar.
Dzieci, które zakupiły towar odchodzą i odkładają go do swoich szufladek.
- Praca przy stolikach:
Dzieci pięcioletnie: wycinają monety i wrzucają do skarbonki świnki nominały o łącznej wartości 10zł.
Dzieci czteroletnie: układają puzzle z banknotów lub wykonują skarbonki.
Dzieci trzyletnie: kolorują banknoty.